Wednesday, July 6, 2011

Majlis Pertunangan Adik Aku

Tanggal 2 July yang lalu telah berlaku satu majlis pertunangan antara adik aku dan tunangnya. Adeh.. Tulis ayat bebetul sikit boleh dop? Pada 2 July yang lalu, adik aku telah menunangkan dirinya sendiri... hahaha! Adik aku dah bertunang. Aku masih rasa adik aku tu kanak-kanak riang lagi padahal umur dah 23 tahun pun. Adehh.. Ingat lagi zaman kecik-kecik dulu aku n along suka buli beliau sebab beliau manja n agak degil lah sikit. Hehe kitorang lagi degil kot.. Tapi aku x ingat part mana yang degil tu sebab kitorang memang anak-anak yang baik ecehhh... 

Hantaran di rahsiakan... Pihak perempuan letak jumlah kecik ajer, pihak lelaki dengan pemurahnya telah membundarkan nilai tersebut hehe... Alhamdulillah....

Pertama sekali saya ingin mengucapkan tahniah kepada adik saya kerana telah hampir mengakhiri zaman bujang beliau. Ko rasalah nanti bila dah jadi bini orang teh... Aku bukan nak takutkan ko, saje jer..... :p ngeeee. Alhamdulillah saya dijodohkan dengan lelaki yang melengkapi diri saya. Saya pemalas, dapat suami yang rajin, saya pengotor, dapat suami yang pembersih, saya suka masak, dapat suami yang suka makan.... Sungguh melengkapi bukan? (hoih, bukan ni entry untuk pertunangan adik ko ke???) Saje je menumpang hehe....

Yang bestnya, rombongan lelaki datang lengkap dengan berbaju melayu siap bersampin. Nasib baik keris jer x ada. Terkesima kejap kitorang orang-orang kampung nih. Hahaha.... Siap bawak tepak pinang tu. Kau ada???
Hah! Tu dia! Rombongan pihak lelaki. 3 buah kereta ajer dengan 7 ke 8 orang tah satu rombongan aku pun x sure. Lupa nak kira. Mungkin 8 kot. All the way from Nilai Negeri Sembilan ok berbaju melayu nih... Respect lah! Ni barulah adat....

Sebelum upacara bertunang merisik dulu, bagi cincin pada aboh. Lepas tu upacara bertunang... Hah! Ambik! Pakcik tu bukak dah bungkusan tepak sireh dia.

Tu la bungkusan tepak sireh tu. Masa ni belum bukak lagi. Baru jer sampai. EH? Tu mak aku nak buat apa tu? Kesian Mama kena duduk sorang-sorang di antara mereka.. hehehe :p Kata kesian, hehehe pulop?? ngeee... malas aku nak menaip pepanjang. Layan gambor sudehhh...



 Tu dia cincinnya.. Ops kotak cincin ya. Satu cincin merisik satu lagi cincin bertunang.

 
Tu dia. Kotak tepak sireh yang dah di buka. Ada daun sireh,kapur, pinang, gambir kat dalam. Wakil pihak lelaki suruh makan. Aboh aku bukan makan benda-benda gini. Jadi wakil beliau lah yang tolong makan. Tanda penerimaan. Yang penting, kami tidak mengaplikasikan adat di mana jika pihak perempuan yang memutuskan pertunangan, maka perlu lah dipulangkan barang - barang hantaran dengan nilai 2x ganda. Amboi... Lelaki yang putuskan x payah 2x ganda ye? INI TIDAK ADIL, TIDAK ADIL, TIDAK ADIL (Bak kata Yuna la). Yang penting, kami sekeluarga mendoakan semoga bertemu jodoh mereka dan dipermudahkan segala urusan majlis perkahwinan mereka nanti yang di jangka bakal di adakan insya allah pada bulan December tahun ini jugak. Hambik kau! 5 bulan jer lagi. Aku nak kawen dulu pon perancangan nya 6 bulan... Cehhh.. Beza sebulan je pon. (Hoi! Kata malas menaip tadi??? Panjang pulop cerita ko eyh??) Hehe.. Jangan ler mare....



 Tu dia... Ateh tersipu-sipu malu lah konon. Dalam hati gumbira tidak terkata... HAHAHA. Ingat Teh, tempat seorang isteri adalah di sisi suaminya.... Ngeeee....
 Ha! Kan aku dah kata. Tengok tu muka excited gila.. HAHAHA :D

 Aku n along. Kitorang dua-dua pon dah pernah bertunang kahkahkah. Tapi masa kitorang dulu ramai gila. Penuh rumah. Masa aku dulu lagi lah sebab dengan orang dekat ajer. Sampai tak de tempat aku nak duduk masa aku bertunang dulu. Cewaahhhhh.. 


Tu dia! Hitamnya aku.... huuuu T_T

Sekian....

Op op.. ada request plop suh letak gambor hantaran.... kang letak banyak2 kang, hang pulop PC orang...huuuu...

 Ni namanya telekung yang di gubah menjadi ekor burung merak (ke?)

 Hantaran side pompuan... Semua buat sendiri yer.. Kecuali bunga-bungaan, baju, bakul, lain2.... Yang tu semua kena beli dulu baru boleh di gubah sendiri... (Hoi! What the fun lah! merapik ajer)

Bunga ni aku dah kidnap dah 5 kuntum... Pastu aku buang mana tah... Konon nak buat mandi bunga... Kang x pasal badan aku tukar jadi biru. X apolah....

Kain pasang pilihan bakal ayah mertua... Wow! High taste lah... cantek.... Kalo ateh pakai, kompom bertukar jadi ala-ala datin.... haha :D


Kesian... hantaran pihak perempuan tersembunyi... Tu lah.. Sape suruh x pakai dulang.... hahaha


Sikit lagi coklat Tiramisu tu nak habis aku kerjakan..... HAHAHA sedapppp....


Hebatlah tuala mandi dia... Siap set tu... Aku kawen dulu bagi tuala bodo-bodo jer.... huuuuuu.... T_T 

Sekian... Untuk kali ke dua...

4 comments:

  1. wuhuuu~ bagus2..nnti majlis kawen ak pon ko masukkan dalam entry blog ni yerrr angoh. :P ngahahaha like!

    ReplyDelete
  2. ceh...aku hagak mesti klu ko tulih entry ak kawen pon ader selit2 kenangan majlis ko kawen...ye dok? ngehehehe :P

    ReplyDelete
  3. kahkahkah :D itu sudah mestiiii.... ngeeee

    ReplyDelete