Thursday, February 7, 2013

Berzikirlah....

Alhamdulillah.... Bertemu lagi kita ya. Sejak2 aku ada hp canggih boleh berintenet dari hp je kemain rancak menghupdate blog. Canggih la sangattt... Tajuk aku pada malam ni kemain lagi. Berzikirlah... ya, latihlah hati dan lidah kita untuk berzikir.

Semenjak akhir akhir ni aku sudah mula mengamalkan zikir ketika memasak. Mudah saja nak buat. Sambil menggoreng, menumis, atau apa apa lah pun cubalh sambil sambil berzikir juga. Zikir yang aku amalkan sekarang (khas untuk memasak sahaja) ialah "laisalaha min du nillah hi kaashifah, lai salaha mindu ni la hi kashifah" dan insya allah apa yg kita masak akan menjadi dan sedap... (lebih lebih lg utk aku yg mmg di ketahui umum tak pandai masak hahaha) oh dan jangan lupa utk masukkan sekali seberapa banyak kasih sayang bersama-sama dalam masakan kita tadi. In shaa allah akan sedaplah ia... hehe... 

Nak bukti ke?  tada........

Hehe padahal masak sambal petai ikan bilis je pun. Tapi bukan selalu suami puji masakan sya. Siap thumbs up lagi. huuuu... nampak sangat selama ni aku masak x sedap wakaka!

Baik, saya akan belajar lagi! tp masalahnya aku neh beli je buku resipi buku masakan banyak2. Tapi cubanya idok jugeee... huhuhu... Sowi sayang... Next time ye saya cuba... hehehe...

1 comment:

  1. Assalamualaikum tuan..

    Zikir
    Lai sala ha min dunillah
    Itu dari..

    surah an-najm ayat 58
    Yang bermaksud..

    'tidak ada yang dapat mengetahui tentang Hari kiamat melainkan ALLAH swt'

    Kemudian sambung nya surat an-najm ayat 59

    'Maka patutkah kamu merasa hairan terhadap keterangan-keterangan Al-Quran ini (sehingga kamu mengingkarinya)'

    https://www.surah.my/53#58

    Orang yang beriman meyakini sedap tidak makanan itu izin ALLAH swt.. bukan kerana bacaan zikir/Al Quran itu punya kuasa (keupayaan) untuk bagi kesedapan dalam makanan..

    Kunci nya orang Beriman..
    Melakukan apa pon jua.. meyakini tidak akan berlaku sesuatu melainkan kehendak/izinnya ALLAH swt..

    😊

    ReplyDelete