Saturday, March 16, 2013

Cara Memasak Rumpai Laut

Baru ada kesempatan nak upload tentang cara-cara masak rumpai laut. Dua hari aku rendam untuk hilangkan hanyir termasuk sekali basuh dengan tepung huhuhu. Tapi dua hari tu kena la tukar air dia yer. Mula-mula basuh macam nak basuh beras. Lepas tu baru rendam. Esoknya basuh lagi macam basuh beras. Pastu rendam lagi semalaman dengan air tepung pulop. Tapi bentuk rumpai laut tu kan macam cacing besar, geli-geleman aku masa nak basuh tu hahaha.

Da rasa bau hanyir tu kurang or tak ada boleh la di rebus. Aku rebus 100 gram dgn 2.5 liter air. Tapi sepatutnya aku kurangkan sikit air tu. Maybe should be dalam 2 liter jer atau biar cukup-cukup dia tenggelam kalau dop jelly dia jadi sedikit lembik. (lepas masak,sejukkan n simpan dlm peti dia akan jadi mcm jeli) Aku masak aritu lebih kurang setengah jam lebih sikit mcm tu la sampai dia gelegak dan hancur. First batch aku x campur apa2. Terus amik n letak dalam 2, 3 bekas konon nak wat masker muka la hehehe. Lepas tu baru aku masukkan sirap dan gula tp x la biar manis mcm air sirap pulop huhu. Oh ya sepanjang rebus tu aku masukkan satu je daun pandan. Bagi hilang hanyir.

Lepas siap masak boleh la masukkan ke dalam bekas-bekas n biarkan sejuk dulu sebelum masuk peti. Aku ada sebungkus lagi belum masak. Kali ni aku nak kurangkan air biar jelly dia jadik keras sikit huhu.

Berikut gambar yang sempat aku snap sbb aku lupa nk amik gmbr dari proses rendaman huhuhu.... Oh ya, peti sejuk saya selalunya memang kosong... huuu seb bek ada gak susu n gula tu huhuhu.....





No comments:

Post a Comment