Monday, November 14, 2011

CAMPAK lah Pulop T_T

Entry lepas kan aku cakap anak aku kena ruam.... Tapi sebenarnya... Ia memang CAMPAK huuuuu... Betol apa yg naluri keibuan aku cakap... (eceh tetiba nak ikut naluri keibuan padahal aritu dah percaya dah tu ruam)...

Balik kampung Sabtu lepas, bawak Sharhan pergi jumpa seorang pakcik tu. Mintak air tawar. Oh ya, pagi tu mak mertua aku dah siap-siap bagi sharhan minum air kelapa. Lepas tu memang makin banyak bijik2 merah tu naik kat badan dia. So, malam tu bawak lah pergi jumpa pakcik ni sebab dia pandai buat air tawar. Pakcik tu pesan jangan bagi kena air nanti badan dia bisa n tak boleh kena air hujan... Tak boleh kena air hujan tu aku boleh terima, tp x boleh mandikan tu erkkk.... (Mak tak tahu Sharhan dah mandi 2 kali dah hari tu hehehe) Tapi lepas pakcik tu cakap x boleh mandi tu memang aku x bagi kena air lah kecuali basuh berak ajer baru kena air.

Nak dijadikan cerita, bibir Sharhan kering dan tumbuh ulser beserta selsema. Memang kesian lah dia x mo makan, susu pun kurang sangat mungkin sebab sakit. Lepas tu asyik nangis jer keje nya. Agaknya sakit kot.. Bila nangis da kena marah dengan ayah... Ololo kesiannya.... Ayah la kena pujuk Sharhan. Sape buat Sharhan nangis dia la kena pujuk hehehe.... So pagi tadi bawak pergi Klinik Syed Badarudin kat Kempadang Perdana... (first time bawak klinik swasta sejak Sharhan demam sbb kalau gi klinik gomen diorang x bagi ubat selsema kat budak bawah setahun huhuhu.... klinik swasta bagi... ngeeee :p ) 


Tu dia... Muka budak tak mandi. Tidur atas katil berguling 360 darjah... Tunggu lah dah sehat seperti sedia kala nanti, x de can punya nak tumpang katil ibu dan ayah hahahaha (kejam punya ibu hehe)


Ini dia... Muka budak bercampak. Bijik bijik habis timbul satu muka, badan, kaki, semua lah..... 

Ok, sambung balik cerita..... Alkisahnya pagi tadi aku n syuk bawaklah Sharhan pergi klinik. Point utama sebenarnya nak ubat untuk dia punya ulser dan ubat selsema ajer... Masuk bilik doktor, aku pun tunjuklah bibir sharhan yang kering dan bengkak itu n bitau doktor pasal selsema dia. Pastu doktor tu nampak bijik-bijik kat muka Sharhan. Dia pun tanya lah yang bijik-bijik tu kenapa... Aku pun cakaplah aritu g klinik yang satu tu M.A tu cakap ruam. Doktor tu pon tanya krim apa dia bagi? Aku pon x ingat lah pulop krim apa tp utk ruam lampin lah.... Pastu doktor tu tanya dia ada demam tak sebelum ni? Aku cakaplah ha ah aritu dia demam panas 3, 4 hari gak lah lepas baik jer demam tu terus naik bintik merah kat badan dia.... 

Doc: Ni bukan ruam ni, ni campak. Dalam perubatan kitorang tak panggil campak ada istilah medic yang lain tapi bahasa kampungnya campak... So, selsema dia pun sebab campak ni jugak lah ni...

Aku: Org kat klinik aritu tu cakap baby kan dah kena cocok tiap bulan tu, so tak akan kena campak... 

Doc: Cocok tiap bulan tu bukan untuk cegah campak, itu untuk penyakit lain... Baby boleh kena campak banyak kali dan campak ada banyak jenis. Kalau Chicken pox memang sejenis ajer.

Aku: Aritu mak mertua bawak saya jumpa pakcik kat kg mintak air tawar, dia x bagi mandikan....

Doc : Laaaa.... Kena mandikan ni sebab miang ni. Campak dengan chicken pox memang miang dan kena selalu mandikan.... Kalau tak, tak lena la tidur dia...

Aku: Laaaa.... Saya dah dua hari tak mandikan anak saya doktor

..gelak gelak...

Doc: Cuba lepas ni awak mandikan dia, kompom dia tidur lena malam ni....

Duk gelak-gelak dengan doktor Sharhan da ngamuk nak mesin untuk cek BP, orang x bagi kat dia... Adehhhh..... So, lepas da siap tu, hantar sharhan kat mama, bitau la mama bukan ruam ni campak ni. Mama cakap, tu lah Mok (jiran kitorang umah no18) cakap kalo ruam takkan la sampai ke kaki n tapak kaki... Huuuuu.... Cerita la kat mama yg x boleh mandikan tu tp doktor suh mandikan... Mama cakap aritu masa mama jaga, mama mandikan ajer.... hehehe... Yang penting dah dapat ubat yang sesuai dengan penyakitnya...

So, moral of the story... Nak bawak gi klinik gomen ke swasta pulop pasni... ? Tapi klinik gomen tu pon M.A ajer pon yang attend (Medical Assistant) Bukan doktor pun...

Habis....

No comments:

Post a Comment