Wednesday, November 9, 2011

Raya Haji @ Aidiladha

Raya Haji tahun ni rasanya biasa-biasa jer. Aku tak rasa macam raya pun. Cuma sebab ada takbir raya barulah teringat yang hari itu adalah hari raya.... Sharhan demam la pulop time-time raya nih. Sabtu malam masa kat rumah mak tu aku da rasa da badan Sharhan panas semacam jer. Tapi aku buat rilek jer lah sebab selalunya Sharhan demam sekejap jer. Bagi makan ubat kejap tu dah ok. Esok paginya hari raya pertama badan Sharhan masih panas. Aku pun bagi la makan ubat 2ml jer kot. Lepas tu masih panas gak lagi badan dia tapi tak panas sangat.

Petang dalam pukul 3 lebih aku, syuk, kak ngah, mak anjang n pak anjang (adik en.suami) pergi lah rumah ayah chor (adik boh ) pergi makan sup tulang, nasik dan berbagai lauk lagi. Mak ambik Sharhan sebab kitorang nak makan dulu. Tapi seriusly masa tu kat rumah ayah chor memang panas bangat.... atap zink xde syiling plop tu.. (eyh ye ke eyh x de syiling) tp meme panas lorrrr...

Tengah dah nak habis makan tu mak datang bawak Sharhan yang sudah ketiduran bitau kena bawak Sharhan gi klinik ni panas bangat badan dia. Huhuhu.... kalau mak x cakap suruh bawak Sharhan gi klinik tu aku rasa pah ceroh (sampai sudah) aku ngan syuk meme tak bawak punya.... (apa punya mak ayah la kitorang nih) huhu...

Bawak Sharhan pergi Klinik Kesihatan Chini.. Pergi carik doktor kat rumah sebab masa tu kan cuti klinik tutup. Doktor tak de tapi M.A ada (Medical Assistant). Bawak Sharhan gi bahagian kecemasan pastu baringkan dia. Sharhan meme dah ngamuk2 la x mo baring... Cek suhu meme tinggi bangat. MA tu pesan x leh biar anak panas sangat takut kena sawan... Erkkk... Mana kitorang tau huuuu..... Kena masuk ubat ikut bontot... Pastu dia pesan suh tanggal baju seluar semua biar berpampers ajer untuk sejukkan badan n lap dengan kain lembab. Ubat kena bagi 4 jam atau 6 jam sekali bergantung pada suhu iaitu 3ml per dose. OK done.

Esoknya keadaan Sharhan masih sama... Panas membara kau sehangat api..... (ni macam lagu jer)... Balik petang tu singgah klinik 1 Malaysia pulop. MA kali ni baiklah compare MA yang bertugas kat klinik ni dulu hehe.... Aku bitau la nape anak saya ni still panas lagi nih walaupon dah bagi makan ubat. Dia tanya berapa ml sekali bagi... aku pon cakap la 3ml.. Dia macam.. ha? 3ml? (dlm hati aku dah alamak, banyak sangat ke?) Pastu dia pon explain, kalau baby ni kena ikut berat badan dia sebelum bagi berapa ml. Siap2 timbang berat Sharhan tu sekalinya kena bagi 5ml... adehhh.. 3ml pun berperang dulu baru boleh bagi inikan pulak 5ml..... So 5ml la pulop yer.... Malam tu dah bagi 5ml, still Sharhan panas bangat pastu x mo makan la pulop... Susu pun kurang minum... Esoknya aku pon amik EL. Jaga Sharhan.... Kemain lagi dia punya meragam tu.... Nak duduk kat orang jer tak nak letak kat bawah langsung.... Manja betul....

Malam tadi lepas bagi makan ubat, Sharhan terus tidur... Bangun dalam kul 10.20 tu cek suhu macam dah sejuk.... Sekalinya pukul 3, 4 pagi datang pulop demam dia... Panas bangat... Aku pon gi amik kain basah lap2 badan dia n letak kt kepala barulah dia boleh tidur... Pagi tadi nampak macam dah ok tapi tak tahu lah tu. Harap2 anak ibu dah sembuh..... Cuma mungkin tekak dia pahit kot x mo makan..... Huuu x pelah nak.. Yang penting susu mesti minum yer....




Habis....

No comments:

Post a Comment