Wednesday, August 10, 2011

Berjaya Membuat Kek Batik ^_^ HOREAAYYY!!

Berikut adalah cara-cara membuat Kek Batik. Ewahhh.. Dah macam cheff la pulop.. Ngeee..... Malam tadi lepas berjaya menidurkan Sharhan dalam pukul 10, akhirnya sempat jugak aku nak buat kek batik ni. Sangat mudah la rupanya. Hehehe... Sesiapa yang tak pandai buat, berikut adalah cara-caranya (ceh! padahal aku sorang jer yang x tahu buat kek batik nih... huhuhu....)

Bahan-bahan yang diperlukan amatlah simple, mudah dan murah... (tetapi kenapakah dijual dengan begitu mahal sekali di param @ Pasar Ramadhan??? )

1. Biskut Meri Cap Ping pong. Semalam aku pakai cap Munchysss kot. Aku rasa apa-apa biskut pon boleh jer. Biskut lemak pon boleh, biskut tiger pon boleh, ikut sukati la. Tapi disebabkan pencipta kek batik ini menggunakan biskut meri, jadi kita pon kena la ikut jugak guna biskut meri kalau tak, macam bukan biskut batik la kot. Ye ke? sesuka hati jer aku. Try guna biskut lemak plop tgk sedap ke dop... Lagipon biskut meri murah sikit.. (hoih! apsal panjang bangat penerangan aku?) Moral of the story @ pendek kata: bahan yang pertama ialah biskut meri lorrrr.... 

2. Butter / Planta pon boleh. Semalam aku guna buttercup yang kakak aku beli utk buat biskut raya. Pow dengan Mama sikit. nge he he he :p

3. Milo

4. Susu pekat Manis F&N... (Jenama lain pon boleh. Kawan aku cakap guna susu cair pon boleh. Ye dop? kang cair pulop kek nya)

5. Sebijik Telur ayam. Yang ni tak diberitahu la pulop sebijik untuk berapa banyak punya adunan. Agaknya banyak mana pon meme pakai sebijk je kot. Bedal aje lah labuuuu...

Cara-caranya ialah....

 



Panaskan periuk. Ikut suka lorr nak guna periuk ke, kuali ke, mangkuk ke. Kat rumah aku meme ada periuk ni ja... So, kita pakai apa yang ada. Panaskan periuk dan cairkan butter hingga menjadi cair...



Masukkan susu satu sudu ke dua sudu ke. Ikut suka hati lah... Kuikuikui... Semalam aku masuk 2 ke 3 sudu susu, gila manis... adehhhh... Kemudian masukkan Milo... Aku tak ingat berapa sudu aku masukkan...Adehhh susu dah la manis, milo pon manis meme berganda manis nya. Tak apa lah. di maafkan sebab cobaan pertama hehehe (memaafkan diri sendiri bunyiknya mcm comel kan ^_^ )



Kemudian masukkan telur dan kacau cepat-cepat supaya tak menjadi char kuey teow bak kata kawan aku. Adehhhh.. Kalau jadi char kuey teow, terpaksa la aku masuk udang barang seekor dua kasik lagi sedap huhuhu... LOL :p


Kemudian masukkan biskut meri ke dalam adunan. Ni orang panggil adunan ke? hehe sukati jer lah. Sepatutnya biskut tu repih-repih kan siap-siap (repih??? repih tu maksudnya patah-patahkan lorrrr) pastu terus masukkan ke dalam adunan. Tapi nak repih on the spot pon boleh. Macam aku. Gila terer. Pastu mula la kelam kabut takut hangus coklatnya huhuhu :p 

Kemudian apa lagi. Godeh-godeh  la sampai biskut itu sebati dengan coklat. Godeh-godeh tu maksudnya kacau-kacaukan dia sehingga sebati. Kawan aku tak bitau la pulop kena repih kasar ke halus. Last-last beginilah bentuknya. Tak kesah la halus ke kasar, janji boleh makan... ngap!


Selepas itu, angkat dan masukkan ke dalam bekas. Dan jangan lupa untuk memampatkannya supaya daya tujahan ke atas kek tersebut menjadikan kek tersebut lebih enak dan  mampat. Ini lah bentuknya. Alamak hai... Cair lagi tu. Patut nya aku boleh tambah lagi biskut meri tu.... Tak apa lah... cobaan..... Kemudian, masukkan ke dalam peti sejuk. Nak cepat sejuk, masukkan jer dalam peti sejuk beku. Habis cerita.


Ini lah bentuknya sebelum di keluarkan dari bekas dan di potong-potong. Tu atas tu saje je aku taburkan biskut meri supaya ia boleh menyedut kecairan adunan kek tersebut. heh heh heh.. sedut lah sangat. Padahal sama jer. Lembik jugekkkk ngeee :p

Inilah bentuknya setelah di potong-potong pada waktu sahur pagi tadi. Hehehe... aiyakkk! Dah berlobang tu. Ada tikus dah makan... ngeeee :p Ok la. Agak manis tapi tak la manis mekok bak kata org ganu (weh! bukan masin ke mekok??? huhu boleh je la) 

Cobaan pertama. Lepas ni kita belajar dari kesilapan... Hehehe :p Entah bila aku nak buat lagi kek batik nih. Lepas ni nak potong kain pulop. Projek baju raya... Adehhh... Tapi mood belum mari. Habislah kalau tak siap baju raya kakak aku... huuuuu T_T

4 comments:

  1. huhuhuh...akunyer cara main tuang and aku tak pakai teluq...tapi keras dalam masa yg singkat lebih kuang 1 ke 2 jam dah leh makan huhuhuu....sial siapkan baju aku yea...

    ReplyDelete
  2. apa??? sial????? huuuu.... T_T (aku tahu itu typo error huuu)

    pakai telur dia lagi lemak berkrim disukai ramai kot.... aku google pon kebanyakan pakai telur.

    ReplyDelete
  3. cik Y buat kek batik pom xde telur.. 1paket kecik milo, 1 buttercup, 1tin susu pekat manis, 1pket biskut mery, ckit kacang tanah yang dah digoreng/blend untuk hiasan

    ReplyDelete
  4. aiyak... kacang? x pernah tgk yg ada kacang.... sape lagi yg buat kek batik tak pakai telor? sila angkat kaki...!!

    ReplyDelete