Saturday, August 6, 2011

Kereta

Saya rasa saya perlu beli kereta sendiri lah. Senang sikit nak bergerak. En. Suami dah nak pasang bodykit kat kereta dia, kompom dia takkan bagi punya budak baru belajar macam saya ni bawak kete dia yang semakin canggih tu. Kang kemek, sape nak tanggung? Jadi rasanya penyelesaian terbaik adalah dengan membeli kereta sendiri. Kalau kemek pon sendiri tanggung tanpa mengkemekkan kereta orang lain kan.

So sekarang aku pon tak tahu nak beli kereta second hand atau beli kereta baru. (tadi saya ni aku plop? ah lantak la) Rasa dalam hati nak beli kereta second ajer sebab lebih murah dan boleh bayar cash tanpa perlu berhutang piutang. Tapi bila pikir balik, macam rugi jugak beli kereta second hand sebab kita tak tahu kondisi kereta tu dan yang pasti dah tak ada warranti. So, kalau jadi apa2 memang kompom banyak duit yang akan bertaburan keluar. 

Apa kata if duit yang aku nak bayar cash kereta tu, kita buat jadi down payment? Lagi tinggi down payment lagi rendah bayaran balik kan? Aku bajet paling tinggi pun aku sanggup keluarkan untuk bayar kereta sebulan ialah bawah RM300. Viva ok la kot? Tapi kalau eksiden, memang kompom aku mati tersepit... Ya Allah mintak jauh... Nak selamat sikit beli kereta Proton lah, body keras sikit. Tapi tetap, aku cuma nak bayar RM300 sebulan... Agak-agak ada ke orang nak sponsor kalau lebih dari RM300?? Tak ada maknanya. 

Moral of the story sekarang, kumpullah duit dari zaman belajar supaya cerah masa depan. Aku da kena cari kerja lain yang lebih menjamin masa depan dengan gaji yang lebih lumayan ni. Tapi macam mana? Nak cari kat mana? Aku tak nak keluar dari sini. Aku ni asyik fikir pasal suami dan anak aje. Pasal diri sendiri selalu tolak tepi T_T

Cukup

No comments:

Post a Comment