Thursday, March 15, 2012

Ikan Patin Masak Tempoyak...

Hari ini ada majlis makan-makan kat pejabat bos. Cuba teka siapa yang masak? HOHOHO.... Aku lah orangnya.... Minggu lepas cabut undi untuk tentukan sape yang akan masak lauk 1, lauk 2, sayur, ulam dan sambal belacan, masak nasik, goreng ikan, goreng telur, mengemas.... Aku sangat bertuah sebab dapat 'LAUK 1' CET! Tak ada idea nak masak. Tetiba puan cadangkan patin masak tempoyak..... Huhuhu.... Ok gak... Seb baik masak tempoyak senang bangat. 

Petang semalam pergi rumah mak anjang (adik syuk) kat Paloh Hinai, Pekan, Pahang (amik! nama penuh lagi cuma tak masuk Malaysia ajer hehehe). Diorang memang berniaga ikan patin kat pasar tani setiap Ahad. So semalam dekat pukul 7 jugak lah sampai rumah dorang. Aku da siap tertido da pon dalam kereta. 

Ikan fresh tu baru tangkap dari sungai (sangkar). Nasib baik diorang tolong belahkan perut, kalau nak suruh aku memang tak dapek lah... Aku tak pandai buang perut ikan sungai huhuhu. 4 ekor ikan patin besar-besar tu. Mulanya dorang tak nak ambik duit tapi lepas bitau nak buat makan-makan kat pejabat, bos bagi duit untuk beli ikan tu baru la dorang ambik. Oh ya, dapat free dua ekor pulop tu hehehe... Tapi aku masak 3 ekor jer... Siap tukul apa semalam masa nak potong-potong ikan tu kecik-kecik. Tulang keras bangat hehe.

Berikut ialah resipi yang biasanya aku guna untuk buat patin masak tempoyak nih...

Bahan-bahan

1. Tempoyak (ikut sukati... Lagi banyak lagi sodappp)
2. Lada kecik (ikut sukati... Lagi banyak lagi pedasssss)
3. Kunyit hidup (saiz jari kelingking kaki sendiri kalo kelingking kaki ko besar, maka kuning nya lebih daripada mereka yang berjari kelingking halus.... (kalo masak seekor lah ni hehe)
4. Ikan patin yang telah di potong-potong. Kalau tak nak potong pon x per.. Ikut suka jerrr... (ada ke org x potong2 eyh?)
5. Semangkuk air
6. Seikat daun kesum

Cara-cara

Mula-mula blender jer tempoyak, lada kecik, dan kunyit bersama-sama seiring dan sejalan..... Pagi tadimasa aku blender aku pelik nape la tak boleh blender.. Rupanya aku tak masukkan air... Aku pon lupa sebelum ni aku masukkan air ke dop... Tapi masuk je lah air tu, tak yah banyak cerita. Kang tetap kena masuk gak air dalam periuk kan kan.....

Kemudian panaskan periuk... Tak mo panaskan pon tak pe kot. Lepas tu masukkan jer bahan yang dah di blender tadi... Tambahkan air... Tunggu menggelegak kemudian masukkan ikan patin yang telah di potong tadi. Aku saja je tunggu menggelegak supaya ikan tu tak adalah hancur sangat. Kalau masuk awal-awal takut hancur plop ikan patin tu nanti.... 

Kemudian tambahkan garam, aji (bagi mereka yang tak pandai masak macam aku, aji adalah bahan yang sangat penting bagi menyedapkan makanan kahkahkah). Rasa lah sampai rasa macam dah ok, secukup rasa gituewwww khennnnn... Last sekali masukkan daun kesum. Daun kesum ni lah penyedap kuah ikan patin... Kalah aji tau..... Tunggu menggelegak, ikan dah masak.... TADA!!!! SIAP!! 


Sedap tuewww..... Tapi kurang garam.. huhu... Tak apa, kurangkan garam lebihkan aji hohoho.... Seawal jam 6 pagi ya saya masak ikan-ikan tersebut hehehe... Oh ya.. Petua yang saya biasa gunakan untuk menghilangkan hanyir ikan patin ialah dengan merendam mereka ke dalam air limau nipis.... Sejam pon boleh... Semalam aku rendam mereka semalaman tuewww huhuhu..... Tak ada limau nipis, asam keping pon boleh....

Habis.....






No comments:

Post a Comment