Thursday, January 17, 2013

Durian Crepe versi saya... wakaka

Fenomena Durian crepe melanda malaysia baru-baru ini. Dan di sebabkan fenomena itu saya pernah berbelanja hingga hampir (ke lebih eyh?) RM50 hengget untuk odar DC ini... Sedapppp wa cakap lu.. Yang paling sedap DC yang aku order dengan kak aida... Masa tu first time order sebab teringin sgt nak rasa DC... Sanggup berpanas hujan berembun tu pergi opis kak aida.. RM10 dapat la 3 ketul....Dengan sungguh gigih sekali... Lepas tu aku google google ada yang jual RM10 6 bijik.. Apapa lagi, aku pon order yg kat situ la pulop alang-alang murah kan.... hehe... Selepas berfikir banyak kali, akhirnya saya membuat keputusan untuk cuba membuat sendiri DC ini. Lepas google punya google dengan macam macam versi bahan.. Ada yang masuk buttercup lah ada yang masuk tepung ubi sikit lah... Last-last aku ambik resipi yang paling mudah dan ringkas......

Resipi nya:

1. Tepung gandum (ikut suka ko nak banyak mana)
2. Telur (sebijik ajew... Kalau 2 bijik mungkin lebih lembut kot)
3. Esen vanilla
4. Susu segar... (Aku pakai yg full cream punya huhu)
5.Pewarna kuning (Ada lagi kt rumah aku, nak?)
6.Whipping cream.. (Aku beli jenama anchor yg kecik punya.. dalam RM6 kot)
7. Isi durian...... (Nak isi pisang pon boleh, mangga pon boleh, stroberi pon boleh... ikut suka ko lah nak letak apa)

Cara-caranya:

1.Masukkan jer tepung, telur, esen vanila, susu n pewarna mcm ala2 ko nk buat jemput2 or lempeng...
2. Goreng ajew bentukkan bulat n nipis... Macam goreng lempeng... Oh ya, saya x pakai minyak pown.... 
3. Pastu whipping cream tu pukul sampai kembang (sampai jadik cream yg ala2 keras tu n kena isi gula sebab tawor hebe cream tu)... Disebabkan aku tak dok mesin untuk buat kek tu, pakai sudu ajew sampai lebam........
4. Kemudian bentangkan sekeping crepe tu, letak sesudu whipped cream td, kemudian tambahkan sedikit isi durian (nk byk pon bolehhhh) kemudian tutup dengan cream tadi lagi sekali... 
5. Lipatkan crepe tadi berbentuk 4 segi mengikut kreativiti anda (ecewahhh)
6. Masukkan dalam peti.. Tunggu sejuk, sedia untuk di hidangkan....
7. Makannnnnnnn





Tadaaaa....! 3 hari kot baru habis benda alah ni sebab my hubby cakap keras kulit luar tu.. cehhh... lepas 3 hari, i tapau konon nk bagi kt mak kt kampung, tetiba sedap plop eyh? agknya sbb kulit dia tu tebal tu yg keras bila masuk peti.. Bila dah kat luar peti baru lembut... Aku agak ajewww hehe..... Yang penting, licin... Sharhan pun suka... kuikuikui...

:)



No comments:

Post a Comment